Over Lies

Op deze site kun je lezen wat ik zoal doe op yogagebied.

Mijn achtergrond is Vijnana yoga. Deze naam is gekozen door Orit Sen Gupta voor een stijl, binnen de yogatradities, die zij na jaren van verdieping heeft ontwikkeld. Op het eerste gezicht lijkt het op de houdingen uit de Ashtanga en Iyengar Yoga. Logisch, want bij deze grootheden heeft Orit ook gestudeerd, maar zij heeft er een hele mooie zachte vrouwelijke touch aan toegevoegd.

We dagen het lichaam uit om, zonder over onze grenzen (pijn, vermoeidheid, ongeduld, uit balans etc) te gaan, het lichaam sterk en soepel te houden. Daarbij spelen de 7 principes een grote rol:

  • Je lichaam ontspannen: Ontspan je lichaam op een uitademing. Bij de inademing scan je lichaam van binnen uit en ontspan. Je lichaam behoort stabiel en rustig te worden. Ontspan van binnenuit.
  • Je geest tot rust brengen: Observeer je ‘state of mind’, laat het er zijn zonder er een oordeel over te hebben. Word je gewaar en oefen vanuit je innerlijke stilte.
  • Intentie: Door de fysieke en mentale ontspanning kan je makkelijker je aandacht richten en geconcentreerd oefenen. Bereid je voor op de oefening door jezelf of iemand te visualiseren in de houding.
  • Gronden: Daar waar je de grond raakt laat je jezelf zinken. Hoe meer je leert gronden, hoe lichter je lichaam wordt en beweegt zonder moeite.
  • Verbinden: Twee tegenovergestelde richtingen zijn altijd met elkaar verbonden. Ga omlaag om omhoog te gaan. Ga naar achter om voorover te gaan. Beweeg vanuit je centrum.
  • Ademen: Wees bewust van het in- en uitademen. Verleng bij de inademing, grond bij de uitademing. Adem in wordt breed, adem uit wordt stabiel en verbind. Soms is de ademhaling zacht, soms diep en lang. Ademhaling is er altijd.
  • Verlengen, expansie: Door het gronden op de uitademing, kun je verlengen en breed worden op de inademing en/ of vice versa. Het lichaam beweegt als eenheid, ontspannen en verbonden.

Onder lessen zie je dat ik verschillende soorten yoga geef, deze zijn allemaal gebaseerd op Vijnana yoga. Op de link pagina kun je hier meer over lezen. Je kunt lessen volgen van mij bij Yogadreams. Zie daarvoor het lesrooster.

Daarnaast geef ik les aan doelgroepen zoals bedrijven (o.a. Synenergie), scholen (middelbaar -en basis) voor een serie lessen (o.a. het Pascalcollege, het Saenredamcollege en Het Michaelcollege in Zaandam), begeleid ik vrouwen die herstellende zijn van borstkanker of andere vormen van kanker (mammarosa).

Als docent ben ik betrokken bij diverse opleidingen en geef modules, deze zijn hier te vinden.

Voor meer info kun je mij bereiken op de contact pagina.